Ook aspirant-leraren lezen minder boeken

De Vlaamse leerlingen lezen minder goed en minder graag. Dat weten we uit internationaal vergelijkend onderzoek. De redenen voor deze ‘ontlezing’ zijn blijkbaar overal te vinden: thuis, op school, in cyberspace. Nieuw onderzoek (in opdracht van het Vlaams Fonds voor de Letteren, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel) maakt duidelijk dat ontlezing ook voor de Vlaamse lerarenopleidingen een uitdaging is. Die zetten het thema bovenaan hun prioriteitenlijst.


Welke plaats krijgt leesbevordering momenteel in de Vlaamse lerarenopleidingen op bachelor- en masterniveau? Welke factoren beïnvloeden de integratie van leesbevordering in deze opleidingen? En wat is nodig om leesbevordering op een optimale manier centraal te stellen in de Vlaamse lerarenopleiding?

 

Deze drie vragen werden eind 2018 voorgelegd aan 64 lerarenopleiders van 11 Vlaamse hogescholen en 4 universiteiten. Het onderzoek werd uitgevoerd door Jan T’Sas (Universiteit Antwerpen) en gebeurde volgens een kwalitatieve methode met focusgroepen, interviews en schriftelijke bevragingen. De resultaten werden eind maart 2019 voorgesteld.

 

> Lees het persbericht over het onderzoek ...

> Lees het onderzoeksrapport ...

gepubliceerd op: 2019-03-25

Vorige Volgende Afdrukken Link doorsturen