Auteursresidenties op school: Laïla Koubaa en Fikry El Azzouzi

Dit schooljaar doorlopen twee auteurs een uniek residentietraject in een school. Kinder- en jeugdauteur Laïla Koubaa werkte met leerlingen van de Vrije Basisschool Sint-Salvator in Gent; Fikry El Azzouzi is aan de slag in de Spectrumschool in Deurne. Jongeren zin doen krijgen in lezen en schrijven: dat is het doel van beide projecten.


Laïla Koubaa in Gent: 'een broodnodige samenwerking'

 

Auteur Laïla Koubaa, directeur Tamara Sinia, leerkracht Ann Eerebout en VFL-medewerkers Noemi De Clercq en Marieke Roels op het slotfeest in basisschool Sint-Salvator.Na een eerder succesvol proeftraject in basisschool de Sassepoort kreeg Laïla Koubaa al snel van een andere Gentse school de enthousiaste vraag om de dialoog aan te gaan met haar leerlingen. ‘Vorig schooljaar zag ik op de Facebookpagina van Laïla allerlei fantastische foto’s en verslagjes passeren van het residentieproject in de Sassepoort. Toen kon ik alleen maar denken dat dit ook bij ons op school moest gebeuren’, vertelt Ann Eerebout, leerkracht in de Vrije Basisschool Sint-Salvator.

 

Tijdens het schooljaar 2017-2018 nam de school de tijd om te onderzoeken welk effect de aanwezigheid van een auteur op een school en haar omgeving kan hebben. Het traject draait niet alleen om de bezoekende auteur, maar ook om de verhalen van de kinderen zelf en hoe zij actief aan de slag kunnen gaan met literatuur. Meer dan bij een eenmalige auteurslezing vraagt deze auteursresidentie een grote betrokkenheid, zowel van de auteur als van de kinderen en van de leerkrachten. De hele schoolomgeving wordt betrokken en de verhalen werden verzameld in een boek en een wensenboom.

 

Die samenwerking is niet alleen iets om trots op te zijn, maar ook broodnodig, getuigt Laïla Koubaa. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we met dergelijke initiatieven onze kinderen kritisch kunnen leren nadenken, hen kunnen leren omgaan met de maatschappij, de goesting in het lezen en schrijven kunnen stimuleren.’

 

Fikry El Azzouzi in Antwerpen: schrijflabo met vooruitzicht op publicatie

 

Fikry El Azzouzi en de leerlingen van het schrijflabo © Michiel DevijverDat weten ze ook op de Spectrumschool in Deurne. Daar coacht Fikry El Azzouzi momenteel een aantal jongeren uit het laatste jaar voltijds en deeltijds beroepsonderwijs. Wekelijks nemen ze samen de tijd om hun eigen leefwereld en ervaringen op papier te zetten in krachtige, gebalde literaire non-fictie. Het project wil het zelfvertrouwen van de jongeren stimuleren en hen prikkelen om met hun eigen verhalen naar buiten te komen. Tegelijkertijd wil het ingaan tegen de heersende vooroordelen over leerlingen uit het beroepsonderwijs en een krachtig signaal geven naar de buitenwereld.

 

Het project past zo in het inclusieve cultuurbeleid van de school, dat oog wil hebben voor de leefwereld en diverse achtergrond van haar leerlingen. De school telt meer dan 1000 leerlingen van 65 nationaliteiten. Het schrijftraject loopt op campus Ruggeveld in Deurne en campus Plantijn in Borgerhout, waar Fikry El Azzouzi in gesprek gaat met OKAN-leerlingen. Ook schrijfster Ruth Lasters, die in het verleden lesgaf op de Spectrumschool, treedt op als coach van het project. De resultaten van dit uitzonderlijke ‘schrijflaboratorium’ verschijnen later dit jaar in boekvorm.

 

Wie meer wil lezen of andere boeiende initiatieven wil ontdekken, kan terecht op de blog #elkverhaaltelt.

 

De auteursresidentie van Fikry El Azzouzi werd opgezet als proeftraject binnen het Actieplan Leesbevordering van het BoekenOverleg (maart 2017) en mogelijk gemaakt met middelen van het Vlaams Fonds voor de Letteren, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel. De bedoeling is om een duurzaam traject uit te bouwen waarbij de interactie tussen de auteur en de school(omgeving) centraal staat. Uitgeverij EPO ontving daarnaast ook een subsidie voor doelgroepgerichte literaire publicaties om de verhalen uit te geven. Het verblijf van Laïla Kouba wordt financieel ondersteund door het Vlaams Fonds voor de Letteren en de Stad Gent.

gepubliceerd op: 2018-05-14

Vorige Volgende Afdrukken Link doorsturen